Gdy stoisz przed wyborem stacji ładowania do zakupu lub zastanawiasz się, jaki rodzaj ładowarki do samochodu elektrycznego sprawdzi się w przypadku Twojego pojazdu w trasie, warto rozpocząć od zdobycia wiedzy o tym, jakie urządzenia są dostępne na rynku. Istnieją różne typy stacji ładowania i ich liczba może czasem przyprawić o zawrót głowy, ale mamy nadzieję, że poniższy wpis wszystko wyjaśni.

rodzaje stacji ładowania samochodów elektrycznych

Rodzaje ładowarek do samochodów elektrycznych z podziałem ze względu na przeznaczenie

Istnieją 3 rodzaje stacji ładowania samochodów elektrycznych: domowe, publiczne i półpubliczne. Poniżej wytłumaczymy, czym różnią się od siebie te rodzaje ładowarek do samochodów.

  • Domowe stacje ładowania – najczęściej jest to wallbox, czyli ładowarka dla auta elektrycznego, która jest zawieszona na ścianie (na przykład garażu). Ma nieco niższą moc niż szybkie, publicznie dostępne ładowarki. Na rynku dostępne są także przenośne ładowarki do samochodu elektrycznego. Tak zwany mobilny wallbox wystarczy podłączyć do gniazdka, gdy jest się poza domem.
  • Publiczne stacje ładowania – zazwyczaj mają większą moc niż prywatne stacje ładowania. Zdarza się, że korzystanie z nich jest darmowe, jednak najczęściej są to odpłatne punkty. Takie urządzenia muszą spełniać konkretne warunki – muszą posiadać wbudowany licznik energii z certyfikatem MID, a także muszą być odporne na warunki atmosferyczne i umożliwiać płatność. Ładowarki te należą do sieci różnych operatorów, którzy indywidualnie wyceniają koszt ładowania oraz posiadają swoje własne aplikacje potrzebne do rozpoczęcia procesu ładowania elektryka. Publiczne ładowarki często są umiejscowione na parkingach przy centrach handlowych, a także przy drogach lub obok tradycyjnych stacji benzynowych.
  • Półpubliczne stacje ładowania – są to ładowarki, które przez część dnia są dostępne tylko dla konkretnych osób (np. pracowników firmy, którzy ładują samochody z firmowej floty), a następnie można już z nich korzystać publicznie (np. po godzinach pracy danej firmy, przy której stoi ładowarka). Takie rozwiązanie jest możliwe, gdy firma może zapewnić swobodny dostęp do urządzenia poza godzinami pracy.

Typy ładowarek do samochodów elektrycznych z podziałem ze względu na rodzaj napięcia

Istnieją dwa typy ładowarek do samochodów elektrycznych, gdy rozważamy rodzaj napięcia, z którego korzystają urządzenia.

rodzaje stacji ładowania aut

Ładowarka AC pracuje z wykorzystaniem prądu zmiennego o napięciu 230V lub 400V (instalacja jednofazowa lub trójfazowa, tzw. siła). Urządzenia pracujące z wykorzystaniem prądu przemiennego to np. wallboxy lub wolnostojące ładowarki AC. Mają one nieco niższą moc niż ładowarki zasilane prądem stałym, w związku z czym wolniej ładuje auto. Maksymalna moc, z jaką pracują ładowarki AC, to 22kW.

Ładowarka DC zasilana jest prądem stałym. Dzięki temu pracuje z większą mocą i szybciej – często w zakresie mocy od 50kW do 150kW, a Tesla Supercharger do 350kW. Ładowarki DC zazwyczaj funkcjonują na parkingach dużych sklepów, przy hotelach, prywatnych firmach, a także przy autostradach. W ten sposób kierowcy mają możliwość naprawdę szybkiego naładowania samochodu elektrycznego w trasie.

Rodzaje stacji ładowania samochodów elektrycznych z podziałem ze względu na moc

Od mocy ładowania zależy przede wszystkim czas ładowania elektryka. Auto ładowane przy użyciu domowej instalacji elektrycznej będzie korzystać z mocy od 2 do 2,3kW. Naładowanie auta do pełna przy tak niskiej mocy zajmuje co najmniej kilkanaście godzin. Dlatego też warto rozważyć zakup stacji ładowania, nawet jeśli ładujemy nasz pojazd tylko w domu.

Szczegółowe informacje o czasie ładowania znajdziesz we wpisie: Ile trwa ładowanie samochodu elektrycznego

Ładowarki AC pracujące z wykorzystaniem instalacji 1-fazowej mają moc 3,6 lub 7,4kW. Gdy mamy dostęp do siły (czyli instalacji 3-fazowej), stacja ładowania może pracować z wykorzystaniem 11 lub 22kW.

Ładowarki DC to szybkie i ultraszybkie urządzenia, ładujące z mocą od 50 do 150kW. Dzięki tak dużej mocy mogą sprawić, że akumulator auta elektrycznego będzie mieć znów 100% baterii w nawet kilkanaście minut.

Należy jednak pamiętać, że wysoka moc ładowania będzie dla nas bezużyteczna, jeśli nasza instalacja nie będzie w stanie obsłużyć tak dużych wartości. Kolejnym aspektem jest kwestia konkretnego samochodu i tego, jaką maksymalną moc może przyjąć dany pojazd.

Rodzaje ładowarek samochodów elektrycznych z podziałem ze względu na typ wtyczki

Wyróżniamy różne rodzaje stacji ładowania do samochodów elektrycznych ze względu na typ wtyczki. Inne modele wtyczki znajdziemy w stacjach ładowania AC, a inne – w ładowarkach DC. Przypatrzmy się więc konkretnym ich rodzajom.

W ładowarkach AC można spotkać:

    • Wtyczkę typu 1 (SAE J1772) – przeznaczona do ładowania aut takich firm jak Mitsubishi (np. Mitsubishi Outlander PHEV) czy Toyota (np. Toyota Prius). Jest to wtyczka bardzo popularna w Japonii i USA. Ma ona 3 styki. Maksymalna moc ładowania z użyciem prądu jednofazowego wynosi 3,84kW. Wtyczka typu 1 umożliwia także ładowanie siłą.
    • Wtyczkę typu 2 – nazywana też “Mennekes” od nazwy producenta, posiada 5 styków. Jest to standardowa wtyczka dla aut produkowanych w Unii Europejskiej. Pozwala ładować elektryka zarówno przy użyciu instalacji jedno-, jak i trójfazowej. Zdecydowali się na nią producenci takich samochodów jak BMW (np. BMW i8) czy Tesla (dla aut produkowanych na rynek europejski). W Polsce maksymalna moc ładowania z użyciem tej wtyczki prądem zmiennym jednofazowym wynosi 7,36 kW, a trójfazowym – 22kW.

Należy pamiętać, że część stacji ładowania AC wyposażona jest jedynie w gniazdo, do którego należy wpiąć własny kabel lub adapter.

Z kolei w szybkich ładowarkach DC znajdziemy wtyczkę CHAdeMO (Typ 4) – to złącze popularne w krajach azjatyckich i samochodach tam produkowanych, takich jak Nissan czy Mitsubishi.

Dodatkowymi wariantami wtyczek są Typ 1 w wersji Combo 1 (CCS Combo 1) i Typ 2 w wersji Combo 2 (CCS Combo 2). Obie umożliwiają ładowanie samochodu także prądem stałym – w przeciwieństwie do standardowych rozwiązań, wersje Combo posiadają dwa dodatkowe piny w dolnej części wtyczki dla prądu stałego.

Ostatni standard, o którym warto wiedzieć, jest chiński GB/T. Odpowiada on za 2 rodzaje złącz: jedno do prądu zmiennego, a drugie do prądu stałego.

rodzaje gniazd i wtyczek do stacji ładowania samochodów elektrycznych

Rodzaje zasilania stacji ładowania samochodów elektrycznych

Stacje ładowania samochodów elektrycznych mogą być oczywiście ładowane energią elektryczną, ale wyróżniamy też inne rodzaje zasilania.

Stacje ładowania mogą być zasilane zarówno energią wiatrową, jak i dzięki instalacji fotowoltaicznej. Te rozwiązania gwarantują zarówno obniżenie kosztów ładowania samochodu, jak i możliwość korzystania z odnawialnych, dobrych dla środowiska źródeł energii (OZE). Można je zastosować w przypadku domowych stacji ładowania, jak i tych publicznych.

Zapytaj o ofertę i wybierz ładowarkę dopasowaną do Twoich potrzeb!

Masz dodatkowe pytania? Chcesz dowiedzieć się więcej o naszej ofercie?

Zadzwoń do nas +48 604 526 261 lub napisz uzupełniając formularz kontaktowy.

Z chęcią odpowiemy na Twoje pytania.






    Czytaj więcej...

    Administratorem danych osobowych jest KOTRAK S.A. z siedzibą w Katowicach, ul. Parczewskiego 25, 40-582 Katowice, który informuje, że Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez KOTRAK S.A. w celu:


    Czytaj więcej...

    Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Mam prawo cofnąć zgodę w każdym czasie (dane przetwarzane są do czasu cofnięcia zgody). Mam prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego lub przeniesienia danych. Administratorem Państwa danych osobowych będzie KOTRAK S.A. z siedzibą w Katowicach, ul. Parczewskiego 25, 40-582 Katowice.