Koszt przejechania 100 km samochodem elektrycznym jest zależny od kosztu ładowania. Ponieważ od jakiegoś czasu ceny energii elektrycznej są coraz wyższe, koszt ładowania samochodu elektrycznego w niektórych sytuacjach może być bliski zatankowaniu samochodu spalinowego. W naszym wpisie podpowiadamy, w jaki sposób optymalizować koszty ładowania auta elektrycznego.

koszt jazdy 100 km samochodem elektrycznym

Koszt jazdy samochodem elektrycznym – co wchodzi w skład?

Właściciele samochodów elektrycznych mogą ładować baterie w różnych lokalizacjach: we własnym domu, w pracy, na publicznych stacjach ładowania, a także podczas robienia zakupów czy pobytu w hotelu. W niektórych miejscach możemy również naładować naszego elektryka za darmo, jednak takich lokalizacji jest już coraz mniej.

W zależności od konkretnego miejsca i tego, z jakiej ładowarki korzystamy, koszt przejechania autem elektrycznym 100 km będzie się różnił – i to sporo. W skład opłaty za ładowanie na ogólnodostępnych, publicznych stacjach ładowania wchodzą 2 elementy. Są to: cena za ładowanie (za kWh) oraz cena za postój po ukończeniu ładowania, po przekroczeniu określonego przez właściciela stacji ładowania czasu (za minutę).

W przypadku ładowania samochodu elektrycznego w domu bezpośrednio przez gniazdko, będziemy obciążeni wszystkimi kosztami określonymi przez dostawcę prądu w ramach posiadanej taryfy. Jeśli zaś chcemy skorzystać z ładowarki domowej (najczęściej użytkownicy prywatni decydują się na stację typu wallbox), musimy także wziąć jednorazowo pod uwagę koszt jej zakupu.

Od czego zależy koszt jazdy 100 km samochodem elektrycznym?

W przypadku pojazdu z napędem elektrycznym, który ładujemy w domu, koszt zależy między innymi od poziomu zużycia energii elektrycznej. Aby odpowiedzieć sobie na pytanie, ile prądu zużywa samochód elektryczny należy między innymi poznać rozmiar baterii naszego pojazdu. Im większą baterię ma nasze auto, tym więcej energii elektrycznej będziemy potrzebować do jej naładowania. Istotna będzie także taryfa, z której korzystamy w ramach podpisanej umowy z operatorem. Warto tutaj zauważyć, że w 2023 roku w Polsce obowiązuje Tarcza Solidarnościowa. Jest to pakiet ustaw wprowadzający częściowe zamrożenie cen prądu na poziomie z 2022 roku oraz maksymalną wysokość cen dla części odbiorców.

Cena ładowania samochodu elektrycznego będzie zależna również od tego, czy posiadamy fotowoltaikę oraz magazyn energii elektrycznej – oba te elementy mogą skutecznie obniżać koszt ładowania samochodu elektrycznego. Jest to istotne zwłaszcza przy obecnej cenie prądu i ostatnich podwyżkach.

Gdy ładujemy samochód elektryczny na publicznej stacji ładowania, wysokość opłaty będzie zależna od tego, czy decydujemy się na jednorazowe ładowanie czy wykupienie abonamentu w ramach oferty konkretnego operatora. Cena w tym drugim jest niższa niż w przypadku incydentalnego korzystania z ładowarki. Wysokość opłaty zależna będzie także od konkretnej firmy, która jest właścicielem stacji. Pamiętajmy także, że więcej zapłacimy za korzystanie z szybkich i ultraszybkich ładowarek DC, niż za ładowanie na wolniejszej stacji AC. Różna będzie także wysokość opłaty za postój, naliczana już po zakończeniu ładowania, jeśli dalej zajmujemy miejsce przy ładowarce. Zazwyczaj szybciej doliczane będą dodatkowe koszty za postój przy ładowarce DC, niż przy ładowarce typu AC z prądem zmiennym.

koszt jazdy samochodem elektrycznym

Jaki jest koszt jazdy 100 km samochodem elektrycznym – ładowanie w warunkach domowych i na publicznej stacji ładowania

Znamy już składowe ceny ładowania samochodu elektrycznego, przejdźmy więc do konkretnych wyliczeń – ile kosztuje przejechanie 100km elektrykiem?

W przypadku publicznych stacji ładowania, zależnie od konkretnego operatora, ceny w kwietniu 2023 roku przedstawiają się następująco:

  • Orlen Charge: 1,89 zł za 1kWH przy złączu AC, a opłata za minutę postoju wynosi 0,40 zł i jest naliczana po 720 minutach (gdy znajdujemy się na stacji zawierającej wyłącznie złącza AC) lub już po 60 minutach (gdy na stacji znajdują się zarówno złącza AC, jak i DC). Dla ładowarek DC do 50kW opłata wynosi 2,69 zł za 1kWh, od 50 do 125kW zapłacimy 2,89 zł za 1kWH, natomiast skorzystanie z ładowarki DC powyżej 125kW wiąże się z opłatą 3,19 zł za 1kWh. Koszt pełnego ładowania będzie zależeć od tego, do ilu procent chcemy naładować nasz pojazd. W przypadku ładowarek DC opłata za postój będzie naliczana po 45 minutach. Orlen nie posiada pakietów abonamentowych dla swoich klientów.
  • Sieć stacji Greenway proponuje wyższe stawki dla osób, które korzystają z jednorazowego ładowania, a niższe opłaty dla osób korzystających z abonamentu. Jednorazowe ładowanie na stacji AC kosztuje 2,20 zł za 1kWh, z kolei ładowanie na stacji DC do 100kW kosztuje 3,40 zł za 1kW. W ofercie znajdują się także 3 pakiety abonamentowe. W pierwszym abonamencie (Plan standardowy: Energia standard) koszt 1kWh z ładowarki AC kosztuje 1,95zł, z ładowarki DC poniżej 100kW – 2,95 zł, a z ładowarki DC powyżej 100kW – 3,25 zł. W pakiecie Energia Plus (Plan korzystnych cen) miesięczna opłata wynosi 34,99 zł, co pozwala obniżyć stawkę za 1kWh do: 1,75 zł na ładowarkach AC, 2,30 zł na ładowarkach DC o mocy do 100kW, a 2,60 zł na ładowarkach o mocy powyżej 100kW. Ostatni abonament (Energia Max: plan korzystnych cen) wiąże się z miesięczną opłatą o wysokości 99,99 zł, natomiast jednocześnie ceny za ładowanie samochodu elektrycznego są w tym przypadku najniższe: za 1kWh na stacji ładowania AC zapłacisz 1,60 zł, na stacji DC poniżej 100kW – 1,95 zł, a na DC powyżej 100kW – 2,20 zł. Za postój na stacji AC zapłacisz 0,40 zł za minutę powyżej 600 minut (z wyłączeniem godzin 21.00-7.00), natomiast na stacji DC opłata jest takiej samej wysokości, ale obowiązuje już po 60 minutach postoju.

Cennik ładowania i opłaty za postój na stacjach sieci Greenway w 2023 roku:

cennik greenway stacje ładowania 2023

Cennik ładowania i opłaty za postój na stacjach sieci Orlen Charge w 2023 roku:

cennik orlen charge 2023

W przypadku ładowania samochodu elektrycznego z domowego gniazdka, ważna jest posiadana przez nas taryfa. W popularnej taryfie G11 opłaty wahają się (w zależności od operatora) od ok. 0,40 zł do ok. 0,50 zł za 1kWh. Z kolei w taryfie G12 można skorzystać z niższej ceny energii w strefie nocnej (ok. 0,33-0,38 zł) od 22.00 do 6.00 i pomiędzy 13.00 a 15.00, a wyższe stawki obowiązują w dzień (koszty energii to ok. 0,60zł). Aby otrzymać całkowity koszt zakupu energii elektrycznej, do cen musimy dodać jeszcze opłaty dystrybucyjne. Ostatecznie za 1kWh zapłacimy około 70-80 groszy.

Zakładając, że średnie zużycie mocy w ruchu miejskim przez pojazd elektryczny to 15kWh na 100 kilometrów, koszt jazdy będzie wynosić:

  • przy ładowaniu z domowego gniazdka elektrycznego – koszty ładowania elektryków to około 12 złotych, natomiast mniej kosztuje naładowanie samochodu nocą w taryfie G12,
  • przy ładowaniu na ogólnodostępnej ładowarce typu AC – około 30 złotych, zależnie od operatora stacji ładowania,
  • gdy skorzystamy z szybkiej ładowarki DC z prądem stałym – średnie ceny to około 42 złote.

W przypadku większego zużycia mocy (np. podczas szybkiej jazdy na autostradzie), średnie zużycie energii będzie kształtować się na poziomie ok. 20kWh na przejechanych 100 kilometrów, opłaty kształtują się następująco:

  • gdy ładujemy elektryka w domu – cena ładowania auta to około 15,50 złotych,
  • podczas korzystania z ładowarki AC – ładowanie prądem zmiennym to około 40 złotych,
  • gdy pobieramy energię z szybkich stacji ładowania pojazdów typu DC (prąd stały) – około 56 złotych.

Jak obniżyć koszt jazdy samochodem elektrycznym

 Koszty eksploatacji samochodu po ostatnich podwyżkach cen prądu mogą napawać obawami, jednak w porównaniu do aut spalinowych i obecnych cen paliwa – wciąż mogą być one niższe. Istnieje kilka sposobów na obniżenie kosztów ładowania akumulatora pojazdu elektrycznego, zarówno na stacji ładowania samochodów elektrycznych, jak i w domu:

  • koszty ładowania pojazdów można obniżać dzięki mniejszemu zużyciu baterii poprzez wolniejszą jazdę (tj. maksymalnie 80-100 km/h). Kierowcy samochodów elektrycznych zyskają także, gdy będą stosować zasady ecodrivingu – nie będą gwałtownie hamować i przyspieszać,
  • w przypadku korzystania ze stacji ładowania akumulatorów pojazdu elektrycznego, warto także dołączyć do klubów lub programów lojalnościowych, które obniżają cenę ładowania,
  • posiadacze aut elektrycznych naładują taniej samochody na stacjach ładowania, gdy skorzystają z abonamentów, szczególnie na wolniejsze, ale tańsze ładowarki AC,
  • z kolei osoby, które chcą samochód elektryczny ładować w domu, mogą zminimalizować rosnące ceny energii dzięki taryfie G12. Koszty eksploatacji samochodu elektrycznego skutecznie można obniżyć także dzięki fotowoltaice i magazynowi energii elektrycznej.

Rozwój elektromobilności w kolejnych latach z pewnością będzie związany z dwoma elementami – cenami ładowania auta oraz kosztem zakupu nowych samochodów elektrycznych. Jeśli ładowanie prądem nie będzie wyraźnie drożeć, to użytkowników samochodów elektrycznych będzie z pewnością sukcesywnie przybywać, a auta BEV będą realną alternatywą dla posiadaczy aut spalinowych.

Zapytaj o ofertę i wybierz ładowarkę dopasowaną do Twoich potrzeb!

Masz dodatkowe pytania? Chcesz dowiedzieć się więcej o naszej ofercie?

Zadzwoń do nas +48 604 526 261 lub napisz uzupełniając formularz kontaktowy.

Z chęcią odpowiemy na Twoje pytania.






    Czytaj więcej...

    Administratorem danych osobowych jest KOTRAK S.A. z siedzibą w Katowicach, ul. Parczewskiego 25, 40-582 Katowice, który informuje, że Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez KOTRAK S.A. w celu:


    Czytaj więcej...

    Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Mam prawo cofnąć zgodę w każdym czasie (dane przetwarzane są do czasu cofnięcia zgody). Mam prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego lub przeniesienia danych. Administratorem Państwa danych osobowych będzie KOTRAK S.A. z siedzibą w Katowicach, ul. Parczewskiego 25, 40-582 Katowice.