Czy zasięg w samochodach elektrycznych jest głównym czynnikiem przy wyborze?
Oczywiście nie wszyscy kupujący kierują się tylko kwestią jak największego zasięgu przy wyborze samochodu elektrycznego, jednak dla sporej części klientów to właśnie ten czynnik ma największe znaczenie. Duży zasięg przekłada się bezpośrednio na to, ile kilometrów możemy przejechać samochodem elektrycznym bez konieczności kolejnego doładowywania baterii. Im większy zasięg samochodu elektrycznego, tym rzadziej musimy szukać stacji ładowania lub pilnować odpowiedniego poziomu naładowania akumulatora pojazdu ładowanego w domu.
Należy jednak podkreślić, że realny zasięg samochodów elektrycznych zależy od kilku kwestii. Czynniki wpływające na zasięgi samochodów elektrycznych to między innymi:
-
temperatura otoczenia,
-
styl jazdy kierowcy,
-
ruch na drodze,
-
prędkość,
-
włączenie takich udogodnień jak klimatyzacja,
-
różnica wzniesień,
-
czy też wybór jazdy w mieście vs jazda po autostradzie.
Pamiętajmy więc, że deklarowany zasięg samochodu elektrycznego nie zawsze musi się urzeczywistnić w naszych doświadczeniach z późniejszej jazdy danym modelem. Aby zwiększyć zasięg, dbajmy więc między innymi o to, by nie przyspieszać zbyt gwałtownie oraz by dostosowywać prędkość do warunków na drodze.
Dowiedz się więcej o aplikacji Eloptio, która analizuje styl jazdy i pomaga zwiększyć zasięg Twojego elektryka
Czytając o zasięgach aut elektrycznych, spotkamy się także z określeniem “zasięg WLTP”. Wyjaśnimy więc, co dokładnie oznacza ten zwrot, aby rozwiać wszelkie wątpliwości. WLTP to zwrot pochodzący z języka angielskiego, Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure. Oznacza on normę dla pojazdów testowanych w warunkach mieszanych, na krótkim dystansie. Stąd często wyniki WLTP będą niższe niż deklarowany największy zasięg samochodu elektrycznego z danego modelu.
Polski ranking samochodów elektrycznych z największym zasięgiem
Z samochodów elektrycznych dostępnych w Polsce, które zwracają uwagę swoim dużym zasięgiem, można wymienić:
Mercedes EQS 450+
Producent tego auta deklaruje zasięg WLTP 732 km. Jest to luksusowa limuzyna z baterią o pojemności 108,4 kWh. Jednak z tym modelem jest związana pewna kontrowersja – EQS w testach EPA (Amerykańskiej Ochrony Środowiska) uzyskał dużo mniejszy wynik, tj. zasięg 563 kilometrów. Wyjaśnieniem tych różnic może być sposób przeprowadzania obu badań.
Mercedes EQE
Tak, to kolejne auto elektryczne tego producenta, tym razem o deklarowanym zasięgu wynoszącym około 670 kilometrów. Ma baterię o pojemności 90 kWh. Jeśli chodzi o normę WLTP, to zasięg (w zależności od konkretnej wersji tego modelu) wynosi od 450 do 561 km.
Tesla model S
Elektryk z zasięgiem maksymalnym 650 kilometrów, z akumulatorem pojazdu 99 kWh.
Mercedes EQE SUV 450+
Tym razem otrzymamy do 633 km zasięgu na akumulatorze 118 kWh.
BMW iX xDrive50
Zasięg w okolicach 632 km, także prawie ex equo z autem z 4. miejsca. Bateria ma pojemność 109,4 kWh.
Które samochody elektryczne mają największy zasięg?
Samochodem, który ma przejechać najwięcej na jednym ładowaniu, jest obecnie samochód elektryczny sprzedawany np. w Niemczech lub Holandii – jest to Tesla S Plaid Plus. W sieci pojawiają się doniesienia, że ten elektryk ma przejechać aż 790 kilometrów bez ładowania. Podkreślmy jednak jeszcze raz to, o czym wspominaliśmy wyżej: będzie realny zasięg pojazdu elektrycznego, gdy będziemy jechać w mieście, przy średniej temperaturze, bez włączonej klimatyzacji.
Zapytaj o ofertę i wybierz ładowarkę dopasowaną do Twoich potrzeb!
Masz dodatkowe pytania? Chcesz dowiedzieć się więcej o naszej ofercie?
Zadzwoń do nas +48 604 526 261 lub napisz uzupełniając formularz kontaktowy.
Z chęcią odpowiemy na Twoje pytania.