Nowoczesne samochody elektryczne są nie tylko ekologiczne, ale również ekonomiczne. Zwłaszcza jeśli masz możliwość ładowania ich w domu. Podpowiadamy, ile kosztują domowe ładowarki do samochodów elektrycznych i jak przygotować prywatną stację, która zawsze będzie do Twojej dyspozycji. 

Domowa stacja ładowania samochodów elektrycznych – co należy wiedzieć o kosztach?

W przypadku auta elektrycznego ładowanie ma taką samą funkcję jak tankowanie paliwa w samochodach spalinowych. Oba procesy pod wieloma względami prezentują się zresztą podobnie. Aby naładować baterię, by zwiększyć zasięg auta, musisz podpiąć elektryka do sieci za pośrednictwem specjalnego kabla, który wpina się do gniazda umieszczonego w samochodzie. To, co odróżnia ładowanie od tankowania, to – poza oczywistymi różnicami technologicznymi – przede wszystkim miejsce, czas i koszty.

Możesz ładować pojazd elektryczny zarówno za pośrednictwem dostępnych publicznie stacji (zlokalizowanych na przykład przy drogach, w centrach handlowych czy na parkingach), jak i w domu. Ładowarki mogą się jednak znacząco od siebie różnić. Na publicznych stacjach możesz znaleźć ładowarki AC, bazujące na prądzie przemiennym, lub ładowarki DC ładujące baterie prądem stałym. Korzystając z ładowarek o większej mocy, będziesz w stanie znacząco przyspieszyć proces ładowania. To wyjątkowo ważne zwłaszcza w trasie: akumulator pojazdu może odzyskać utracone możliwości naprawdę szybko, o ile parametry ładowania będą odpowiednie. Już kilkanaście minut może wystarczyć, aby znacząco wydłużyć zasięg.

Różnego rodzaju są też ładowarki, które możesz zastosować w domu. Dla uproszczenia podzielmy je na trzy typy.

Podstawowe ładowanie auta elektrycznego w domu zakłada podłączenie go do zwykłego gniazdka. Przy standardowej jednofazowej instalacji 230 V możesz liczyć na małą moc (2,3 kW), co oznacza po prostu długi czas ładowania. To rozwiązanie ma jednak bez wątpienia sporo zalet:

  • niskie koszty, a często ich brak (poza zużyciem prądu) – w większości przypadków elektryki opuszczają salony wraz ze specjalnym kablem, który pozwala na ładowanie. Nie musisz więc kupować żadnej ładowarki. Możesz podłączyć samochód do prądu zaraz po przyjechaniu do domu.
  • Brak konieczności przebudowy instalacji – w tym wariancie zupełnie wystarczą instalacja elektryczna, z której już korzystasz, i standardowe gniazdko – na przykład to w garażu. Nie musisz zatem angażować elektryków.
  • Mobilność – zaletą kabla jest to, że wcale nie musisz trzymać go w domu. Jeśli wybierasz się w podróż, możesz po prostu wrzucić go do bagażnika i podłączyć auto do ładowania tam, gdzie będziesz mieć taką możliwość.

Alternatywą jest domowa stacja ładowania samochodów elektrycznych, np. CC Home Elzab, CC Wall Elzab lub CC City Elzab. Cena takiego urządzenia zależy przede wszystkim od parametrów, jednak już za ok. 2 tysiące złotych możesz nabyć model, który zaoferuje zdecydowanie wyższą moc. Znacznie ograniczy to czas, jaki Twój pojazd będzie spędzać na ładowaniu. Moc zależy od typu instalacji: jeśli jest jednofazowa, wyniesie ok. 7,4 kW, natomiast jeśli dysponujesz instalacją trójfazową, moc może wynieść nawet 22 kW. To naprawdę sporo, bo porównywalne parametry mają publicznie ładowarki AC.

Tego typu stacje ładowania często określa się jako wallboxy, ponieważ zazwyczaj mają formę skrzynek montowanych na ścianie (można instalować je również na niezależnych stanowiskach ulokowanych np. na podjeździe). Zalety? Jest ich całkiem sporo.

  • Dużo szybsze ładowanie – różnica czasowa jest naprawdę znacząca. Przykładowo: doładowanie 30 kWh z gniazdka zajmie Ci ponad 14 godzin, a Wallbox 7,4 kW zrobi to w 4,5 godziny. Z kolei jeśli użyjesz szybszej ładowarki działającej na trójfazowej instalacji, potrwa to niespełna dwie godziny. W tym czasie naładujesz niemal połowę baterii nowej Tesli Model 3.
  • Lepsze planowanie – samochód połączony z ładowarką jest w stanie wymieniać wiele cennych informacji. Będziesz w stanie jeszcze wydajniej oszczędzać energię i np. planować ładowanie w godzinach, kiedy, ze względu na taryfę, koszty energii są niższe.
  • Większe bezpieczeństwo – każda nowoczesna ładowarka jest wyposażona w systemy bezpieczeństwa, które weryfikują stan instalacji i zapobiegają wystąpieniu potencjalnych awarii.

Jakie są dodatkowe koszty związane z domową stacją ładowania samochodów elektrycznych? 

Montaż domowej ładowarki jest naprawdę prosty. Oczywiście może wiązać się z dodatkowymi kosztami, jeśli np. musisz przystosować do tego garaż. Urządzenia nie zabierają jednak zbyt wiele miejsca i nie wymagają wykonania skomplikowanych przyłączy.

Dodatkowym wydatkiem, który warto uwzględnić, jest koszt przygotowania instalacji trójfazowej (o ile się nią nie dysponuje). Z jednej strony może być konieczna przebudowa wewnętrznej instalacji elektrycznej w taki sposób, aby umożliwiała skorzystanie ze zwiększonej mocy, z drugiej również wykonanie przyłącza do sieci. Będzie się to wiązało m.in. z koniecznością przygotowania projektu przez projektanta posiadającego odpowiednie uprawnienia. Wszystkie prace muszą być przeprowadzane przez osoby posiadające świadectwo kwalifikacyjne. 

Koszty zależą od charakterystyki budynku, oferty operatora i prac, jakie trzeba będzie wykonać. Mogą sięgnąć nawet kilku tysięcy złotych. Czy potrzebujesz tego typu instalacji? Jeśli chcesz dużo podróżować elektrykiem, może okazać się bardzo dobrą inwestycją. Wydajność ładowania zauważalnie się zwiększy.

Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego w domu

Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego w domu? 

Poruszanie się samochodem elektrycznym może być naprawdę tanie (a przy okazji przyjazne dla środowiska). Najwięcej oszczędzają ci kierowcy, którzy korzystają głównie z domowych stacji ładowania. Wynika to bezpośrednio z cen energii elektrycznej. Przyjmując, że 1 kWh energii kosztuje średnio ok. 1,15 zł (w 2024 roku), naładowanie „do pełna” baterii Tesli Model 3 (60 kWh pojemności) będzie kosztować ok. 69 zł. Jeszcze mniej zapłacisz, jeśli skorzystasz z grupy taryfowej G12, umożliwiającej obniżenie kosztów w godzinach nocnych, kiedy najczęściej ładuje się elektryki. Ładowanie będzie zdecydowanie droższe w publicznie dostępnych ładowarkach. W przypadku ładowarek wykorzystujących napięcie stałe cena 1 kWh może być nawet dwukrotnie wyższa.

Jak widzisz, jazda elektrykiem jest po prostu bardzo opłacalna. Przyjmując, że zużycie przeciętnego pojazdu na 100 km wynosi w granicach 15 kWh, wiąże się to z kosztem 17 zł 25 gr. Dla porównania taka podróż przeciętnym autem spalinowym (7 l/100 km przy cenie paliwa 6,30 zł) kosztuje ponad 44 zł.

Zapytaj o ofertę i wybierz ładowarkę dopasowaną do Twoich potrzeb!

Masz dodatkowe pytania? Chcesz dowiedzieć się więcej o naszej ofercie?

Zadzwoń do nas +48 604 526 261 lub napisz uzupełniając formularz kontaktowy.

Z chęcią odpowiemy na Twoje pytania.






    Czytaj więcej...

    Administratorem danych osobowych jest KOTRAK S.A. z siedzibą w Katowicach, ul. Parczewskiego 25, 40-582 Katowice, który informuje, że Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez KOTRAK S.A. w celu:


    Czytaj więcej...

    Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Mam prawo cofnąć zgodę w każdym czasie (dane przetwarzane są do czasu cofnięcia zgody). Mam prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego lub przeniesienia danych. Administratorem Państwa danych osobowych będzie KOTRAK S.A. z siedzibą w Katowicach, ul. Parczewskiego 25, 40-582 Katowice.