Deficyty w segmencie infrastruktury ładowania aut elektrycznych są najważniejszą barierą hamującą rynek elektromobilności. Rosnąca liczba nowych rejestracji, konieczne do wdrożenia założenia Rozporządzenia o Infrastrukturze Paliw Alternatywnych, wreszcie chęć zwiększenia zasięgu samochodu EV – to wszystko sprawia, że w ciągu następnych lat ma powstać w Polsce około 350 tysięcy nowych stacji ładowania. Jakie koszty wiążą się z taką inwestycją? 

Koszt budowy stacji ładowania samochodów elektrycznych – co warto wiedzieć? 

Koszt budowy stacji ładowania samochodów elektrycznych w Europie i Polsce zależeć będzie w dużej mierze od typu stacji. Na rynku dostępnych jest co najmniej kilka rozwiązań o odmiennej charakterystyce:

  • ładowarka mobilna do pracy z gniazdka,

  • domowa stacja ładowania pojazdów elektrycznych typu wallbox AC (np. CC Wall Elzab Ecopower),

  • półszybka stacja ładowania AC (np. ładowarka CC City Elzab Ecopower),

  • szybka stacja ładowania DC (np. ładowarka Eloptio Box DC),

  • ultraszybka stacja ładowania DC.

Im bardziej zaawansowany typ urządzenia, tym wyższe są łączne wydatki na uruchomienie i utrzymanie stacji. Cena zależy także od producenta, poziomu innowacji oraz ewentualnego dofinansowania. Droższe sprzęty oferują jednak szereg korzyści, których nie zapewnia ładowarka mobilna do gniazdka czy domowy wallbox AC. Chodzi tu przede wszystkim o:

  • szybkość, z jaką można ładować auto (różnica w porównaniu do zwykłego wallboxa potrafi wynosić nawet kilkanaście godzin),

  • zabezpieczenia,

  • odporność na uszkodzenia,

  • możliwość podłączenia większej liczby pojazdów,

  • dostępne oprogramowanie i jego funkcje.

Zaawansowane rozwiązania są dużo częściej wybierane przez klientów biznesowych i publicznych. W dalszej części artykułu opiszemy cały proces wdrażania tego typu infrastruktury oraz przyjrzymy się kosztom poszczególnych działań.

Jakie są koszty poszczególnych etapów budowy stacji ładowania samochodów elektrycznych?  

Budowa stacji ładowania samochodów elektrycznych o wyższej mocy i gwarantującej szybsze ładowanie, wiąże się z przejściem określonych procedur. Podstawą prawną funkcjonowania ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów jest Ustawa z dnia 11 stycznia 2018 roku o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Definiuje ona następujące pojęcia: punkt ładowania, punkt ładowania normalnej mocy i stacja ładowania. Wskazuje także formalności, których trzeba dopełnić, aby taką publiczną lub półpubliczną jednostkę uruchomić. Na tej podstawie – oraz biorąc pod uwagę rzeczywistość gospodarczą i lokalne wymagania – można w ramach budowy wyróżnić następujące etapy budowy stacji ładowania:

  • weryfikacja lokalizacji, mocy przyłącza, zapotrzebowania,

  • dokonanie zgłoszenia budowy ładowarki samochodów elektrycznych,

  • opracowanie projektu wykonawczego,

  • przeprowadzenie geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej,

  • przygotowanie infrastruktury pod inwestycję (m.in. rozdzielnice elektryczne, trasy kablowe),

  • przygotowanie terenu pod posadowienie urządzenia (prace ziemne, wykopy, fundamenty),

  • działania związane z instalacją elektryczną,

  • prace instalacyjne zmierzające do połączenia stacji do sieci,

  • wdrożenie systemu płatności,

  • odbiór stacji przez Urząd Dozoru Technicznego,

  • pozyskanie opinii rzeczoznawcy ds. zabezpieczeń ppoż.,

  • oznakowanie miejsc postojowych (pionowe i poziome),

  • wykonanie pomiarów, badań i testów stacji ładowania.

Zazwyczaj inwestor przygotowuje także kompletną dokumentację pod dofinansowanie, która – w zależności od programu – może obejmować przykładowo: studium wykonalności, analizę lokalizacji inwestycji czy wniosek. W przypadku mniejszych inwestycji (np. w firmową ładowarkę), część z wymienionych etapów nie będzie obowiązkowa.

Nadal jednak przy instalowaniu i uruchomieniu urządzenia niezbędna będzie asysta specjalistów zajmujących się kwestiami technicznymi oraz administracyjnymi. Koszt kompleksowej obsługi podmiotów specjalizujących się w opracowaniu dokumentacji i wykonaniu prac budowlano-elektrycznych jest zazwyczaj wyceniany indywidualnie. Warto w tym miejscu zdać się na usługi fachowców w swojej dziedzinie. Odpowiednie przeprowadzenie etapów koncepcyjnego, projektowego oraz instalacyjnego pozwala zaoszczędzić środki i minimalizuje liczbę problemów pojawiających się w przyszłości.

Jaki jest całkowity koszt budowy stacji ładowania elektryków? 

Na całkowity koszt stacji ładowania samochodów elektrycznych, oprócz kosztów opisanych powyżej, składają się także wydatki związane z zakupem urządzeń oraz utrzymaniem infrastruktury. Zaliczamy do nich:

  • obsługę serwisową,

  • opłatę za moc zamówioną,

  • opłaty za zużycie energii elektrycznej.

Jaki jest całkowity koszt budowy stacji ładowania elektryków?

Cena stacji ładowania samochodów elektrycznych będzie większa, jeśli infrastruktura ma być ogólnodostępna i ma mieć wysoką moc. Przykładowo ultraszybka ładowarka DC 150 kW wraz z instalacją kosztuje ponad 200 tysięcy złotych. Za ładowarki AC i DC zapłacimy od kilku, do kilkunastu lub kilkudziesięciu tysięcy złotych – w zależności od tego, czy skorzystamy także z usługi montażu urządzenia, a także zakupimy system zarządzania stacjami ładowania.

Wszystko zależy więc od potrzeb, przeprowadzonych procesów oraz zapotrzebowania. Bardzo ważne jest dopasowanie rzeczywistej charakterystyki urządzenia do wyników analizy rynku. Postawienie półpublicznej stacji, która nie cieszy się zainteresowaniem klientów, może generować wysokie wydatki stałe bez pokrycia w bieżących wpływach. Z drugiej strony montaż ładowarek w miejscu o dużym deficycie, to praktycznie gwarancja zysków.

Zapytaj o ofertę i wybierz ładowarkę dopasowaną do Twoich potrzeb!

Masz dodatkowe pytania? Chcesz dowiedzieć się więcej o naszej ofercie?

Zadzwoń do nas +48 604 526 261 lub napisz uzupełniając formularz kontaktowy.

Z chęcią odpowiemy na Twoje pytania.






    Czytaj więcej...

    Administratorem danych osobowych jest KOTRAK S.A. z siedzibą w Katowicach, ul. Parczewskiego 25, 40-582 Katowice, który informuje, że Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez KOTRAK S.A. w celu:


    Czytaj więcej...

    Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Mam prawo cofnąć zgodę w każdym czasie (dane przetwarzane są do czasu cofnięcia zgody). Mam prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego lub przeniesienia danych. Administratorem Państwa danych osobowych będzie KOTRAK S.A. z siedzibą w Katowicach, ul. Parczewskiego 25, 40-582 Katowice.