Mimo szybko rosnącej liczby stacji ładowania w Polsce, sieć ładowania pojazdów elektrycznych jest wciąż otwarta na nowe punkty. Czy warto inwestować w stacje ładowania i jak podnieść rentowność inwestycji – o tym właśnie opowiada nasz poniższy artykuł.
Jak zacząć zarabiać na ładowaniu samochodów elektrycznych – od czego warto zacząć?
Usługi ładowania pojazdów elektrycznych może obecnie świadczyć praktycznie każdy. Jak więc otworzyć stację ładowania i zacząć na niej zarabiać? Pierwszy krok to analiza warunków terenowych i przyłączeniowych w miejscu, w którym chcemy świadczyć ogólnodostępne usługi ładowania. Oczywiście czeka nas także zakup odpowiednich urządzeń, tzn. ładowarek (takich jak np.Eloptio Box DC, Eloptio Box DC-mini lub CC City Elzab). Powinny one przede wszystkim spełniać najwyższe normy bezpieczeństwa z zakresu elektryki, zabezpieczeń przeciwpożarowych, a także odporności na warunki atmosferyczne. Punkt ładowania musi umożliwiać korzystanie z niej przez kierowców, a także uiszczanie należności. Należy zadbać o zgłoszenie budowy, przeprowadzenie badań stacji przez Urząd Dozoru Technicznego oraz weryfikację stanu stacji po naprawach. Każda z ogólnodostępnych stacji ładowania samochodów elektrycznych musi być także zgłoszona do EIPA (Ewidencja Infrastruktury Paliw Alternatywnych) oraz spełnić wymogi techniczne, np. posiadać odpowiednie zabezpieczenia przeciwpożarowe.
Po spełnieniu wszystkich formalności i ustaleniu stawek dla naszych klientów, możemy zacząć zarabiać na ładowaniu. Warto zastanowić się, w jaki sposób dotrzeć do potencjalnych nabywców energii z naszej stacji – czy to poprzez stronę internetową, wraz z cennikiem i warunkami użytkowania, czy dzięki grupom dla kierowców aut elektrycznych w mediach społecznościowych.
Warto zastanowić się także, w jaki sposób można ułatwić sobie kontrolowanie urządzeń i tego, w jaki sposób korzystają z nich klienci. W przypadku punktów usługowych takich jak hotele czy parki rozrywki, rozwiązaniem ułatwiającym rozliczanie sesji jest system zarządzania stacjami ładowania. Ta prosta i bardzo czytelna aplikacja wspiera dostęp do informacji takich jak: z ilu ładowarek obecnie korzystają nasi klienci oraz jaką kwotą należy ich obciążyć przy wyjeździe.
Inną możliwością jest podpisanie umowy z operatorem stacji ładowania samochodów elektrycznych. W efekcie my sami zostaniemy dostawcą usługi ładowania pojazdów elektrycznych. W takim przypadku – to operator dostarczy urządzenia, a także będzie odpowiedzialny za budowę, przeprowadzenie badań UDT czy zawarcie umowy sprzedaży energii elektrycznej. W przyszłości, to operator będzie także dbać o regularny serwis stacji ładowania samochodów. W codziennej praktyce możemy się spotkać zarówno z dostawcami, którzy działają w imieniu operatorów, jak i operatorami, którzy jednocześnie są też dostawcami usługi ładowania.
Jaka lokalizacja będzie najlepsza do ładowania samochodów elektrycznych?
Opłacalność stacji ładowania samochodów elektrycznych w sporej mierze zależy od tego, jaką lokalizację wybierzemy jako docelową. Punkt może znajdować się przy dużej drodze szybkiego ruchu lub wręcz przeciwnie – na małej wsi, a każde z tych miejsc może mieć swoje wady i zalety. Warto wybierać takie obszary, w których nie będziemy mieć bardzo dużej konkurencji w postaci innych dostawców usług ładowania. Istotne jest także to, ile będzie nas kosztować przyłączenie energii elektrycznej w danym miejscu, a także ilu kierowców elektryków będzie w okolicy.
Niezależnie od tego, pod jakim adresem będzie się mieścić stacja ładowania, należy przede wszystkim zadbać o to, aby dało się do niej wygodnie dojechać. Dobra droga dojazdowa oraz prawidłowe, czytelnie oznaczenie lokalizacji stacji ładowania to podstawa.
Czy na stacjach ładowania samochodów można zarobić? ?
Zadając sobie pytanie, czy i ile można zarobić na stacji ładowania samochodów elektrycznych, należy oczywiście wziąć pod uwagę rachunek zysków i strat, jeśli chodzi o ceny energii elektrycznej, cenę stacji ładowania, koszty związane z serwisem stacji ładowania samochodów elektrycznych, a także popytem na nasze usługi ładowania pojazdów. Rentowność stacji jest wypadkową tych wszystkich czynników.
Zarobki na stacji ładowania mogą się także znacząco różnić w zależności od tego, jak dobrze będziemy promować swoje usługi. Aspekty finansowe stacji ładowania będą także inne w przypadku właścicieli stacji ładowania AC i DC: na tych pierwszych opłaty za ładowanie są niższe, a czas postoju zazwyczaj dłuższy, niż na tych drugich. Może się jednak zdarzyć, iż nasi klienci będą chętniej i liczniej korzystać z ładowarek prądu zmiennego, niż stałego.
Ciekawą formą prowadzenia biznesu jest inwestycja w stację ładowania jako dodatkowe źródło zarobku, np. przy myjni samochodowej czy hotelu. Posiadanie punktów ładowania elektryków może stanowić przewagę konkurencyjną i być jednym z argumentów przemawiających np. za wyborem naszego sklepu. W ten sposób nie tylko zarobimy na samej usłudze ładowania, ale także dotrzemy do nowej grupy potencjalnych klientów.
Zapytaj o ofertę i wybierz ładowarkę dopasowaną do Twoich potrzeb!
Masz dodatkowe pytania? Chcesz dowiedzieć się więcej o naszej ofercie?
Zadzwoń do nas +48 604 526 261 lub napisz uzupełniając formularz kontaktowy.
Z chęcią odpowiemy na Twoje pytania.