Wszyscy cenimy samochody elektryczne za ich ekonomiczność. Nowoczesne pojazdy oferują duże oszczędności w porównaniu ze swoimi spalinowymi odpowiednikami. Jednak w ich przypadku oczywiście nie obędzie się bez regularnego ładowania baterii. Sprawdzamy, ile energii zużywa samochód elektryczny i co ma na to wpływ.
Nasz artykuł przybliży Ci następujące tematy:
Ile prądu zużywa samochód elektryczny podczas jazdy?
W przypadku samochodów z klasycznymi silnikami spalinowymi jednym z najważniejszych parametrów jest oczywiście spalanie, czyli przybliżona ilość paliwa pozwalająca wyprodukować energię niezbędną do pokonania określonego dystansu. Zazwyczaj dla uproszczenia podaje się więc litry paliwa, które umożliwiają przejechanie 100 km.
Auta elektryczne, co oczywiste, nie spalają paliwa i nie wymagają tankowania. W ich przypadku konieczne jest pojawianie się na stacji ładowania (domowej, np. takiej jak CC Home Elzab lub publicznej), aby uzupełnić poziom naładowania i zwiększyć zasięg. To oczywiste, bo przecież elektryk, aby móc się poruszać, zużywa energię elektryczną. Tę energię mierzy się w kilowatogodzinach. Wobec tego prawidłowo zadane pytanie brzmi: ile kWh zużywa samochód elektryczny?
Zazwyczaj, podobnie jak dla aut spalinowych, określa się ilość energii, jaka jest potrzebna do przejechania dystansu 100 km. Rzecz jasna również w tym przypadku istnieją modele bardziej ekonomiczne oraz te, które konsumują większe zasoby. To ma z kolei bezpośredni wpływ na to, ile będzie kosztować poruszanie się elektrykiem.
Poniżej przygotowaliśmy zestawienie kilku popularnych modeli ze wskazaniem podawanego przez producentów zapotrzebowania na energię:
- Tesla Model 3: od 13,2 kWh w wersji z napędem na tylne koła do 16,5 kWh w przypadku modeli Performance;
-
Tesla Model Y: od 15,7 kWh do 17,3 kWh w wersji Performance;
-
Tesla Model S: od 17,5 kWh w standardowym modelu do 18,7 kWh w przypadku Modelu S Plaid;
-
Nissan Lead: ok. 14,5 kWh;
-
Renault Zoe: ok. 17,4 kWh;
-
Dacia Spring: ok. 17 kWh.
W informacjach dotyczących samochodów elektrycznych możesz spotkać się z terminem WLTP, czyli Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure. To globalna norma testowania, która pozwala w zaawansowany i realistyczny sposób mierzyć zużycie energii, emisję CO2, a także zasięg samochodów elektrycznych.
Od czego zależy zużycie prądu podczas jazdy elektrykiem?
Na to, ile prądu zużywa auto elektryczne, wpływ ma wiele czynników – dokładnie tak jak w przypadku samochodów spalinowych. Poniżej wymieniamy najważniejsze z nich:
- model pojazdu – znajdziesz zarówno bardziej ekonomiczne auta elektryczne, które będą konsumować niewiele energii, jak i zdecydowanie mniej oszczędne propozycje. Wpływ na zużycie mogą mieć również aerodynamika czy typ zastosowanej konstrukcji,
- styl jazdy – wpływ na zużycie prądu ma również indywidualny styl jazdy każdego kierowcy. Agresywna jazda z częstym przyspieszaniem i gwałtownym hamowaniem zwiększa zużycie energii. Spokojna jazda z płynnym przyspieszaniem i wykorzystaniem regeneracyjnego hamowania jest bardziej efektywna energetycznie. Oczywiście istotną rolę odgrywa prędkość: im szybciej jedziesz, tym większe zużycie energii,
- obciążenie pojazdu – prawa fizyki są nieubłagane: większa masa samochodu (w tym dodatkowe obciążenie pasażerami i bagażem) przekłada się na zwiększenie zużycia energii,
- używanie ogrzewania, klimatyzacji i innych odbiorników – zwiększona konsumpcja energii jest również rezultatem korzystania z dodatkowych odbiorników, np. klimatyzacji, ogrzewania, światła czy systemów multimedialnych. Wszystkie wymagają prądu, który trzeba uzupełniać,
- ciśnienie w oponach – niewłaściwe ciśnienie w oponach może zwiększyć opory toczenia i tym samym zużycie energii. To żadna tajemnica, bo taka sama zależność występuje w autach spalinowych. Przestrzegaj więc wartości podanych przez producenta,
- tryb jazdy – niektóre samochody elektryczne oferują różne tryby jazdy, które wpływają na zużycie energii, na przykład tryby Eco są zwykle bardziej oszczędne, a tryby sportowe drenują akumulator,
- stan techniczny pojazdu – regularna konserwacja i utrzymanie pojazdu w dobrym stanie technicznym są kluczowe dla zachowania efektywności energetycznej,
- wykorzystywanie regeneracyjnego hamowania – systemy hamowania regeneracyjnego, które odzyskują energię podczas zwalniania lub hamowania, redukują zużycie. Zdecydowana większość pojazdów elektrycznych oraz hybrydowych jest w nie wyposażona.
Ile prądu zużywa jedno ładowanie samochodu elektrycznego?
Jeśli właśnie wybierasz samochód elektryczny, zużycie energii powinno być jednym z najważniejszych czynników branych pod uwagę podczas porównywania poszczególnych modeli. Na to, ile czasu spędzisz na ładowaniu (i jak często będzie konieczne) wpływ ma rzecz jasna nie tylko zużycie, ale również pojemność baterii. Jeśli Twój pojazd jest wyposażony w większą baterię, będzie w stanie pokonać więcej kilometrów (w porównaniu do aut z podobnym zużyciem).
Ile prądu pobiera ładowanie samochodu elektrycznego? Odpowiedź na to pytanie zależy od potrzeb i preferencji. W końcu nie zawsze musisz ładować baterię do pełna, zwłaszcza że w przypadku ładowania pojazdu z gniazdka może to zająć sporo czasu. Za każdym razem zostanie pobrane tyle energii, ile pojemności akumulatora uzupełnisz (realne zużycie energii może być jedynie nieco większe ze względu np. na zasilanie mechanizmów chłodzących akumulatory). Pamiętaj, że pojemność baterii zależy od modelu. Przykładowo w Dacii Spring to 27,4 kWh, Tesla Model Y Long Range ma natomiast baterię o pojemności brutto aż 75 kWh.
Zapytaj o ofertę i wybierz ładowarkę dopasowaną do Twoich potrzeb!
Masz dodatkowe pytania? Chcesz dowiedzieć się więcej o naszej ofercie?
Zadzwoń do nas +48 604 526 261 lub napisz uzupełniając formularz kontaktowy.
Z chęcią odpowiemy na Twoje pytania.