Coraz więcej polskich kierowców decyduje się na inwestycję w samochód elektryczny. Pojazdy zeroemisyjne nie emitują spalin, więc bezkonkurencyjne pod względem ekologiczności. Akumulatory do samochodów elektrycznych magazynujące energię elektryczną kluczowe dla wydajności, zasięgu oraz ogólnej jakości użytkowania przyjaznych dla środowiska pojazdów zasilanych energią elektryczną. Przyjrzyjmy się bliżej nowoczesnym rozwiązaniom napędzającym przyszłość elektromobilności. 

Akumulator do samochodu elektrycznegoczym się wyróżnia? 

Akumulator do samochodu elektrycznego to kluczowy komponent, który decyduje m.in. o efektywności i zasięgu pojazdu. W porównaniu do tradycyjnych rozwiązań stosowanych w samochodach spalinowych akumulatory do pojazdów elektrycznych muszą sprostać specyficznym wymaganiom, a to determinuje ich budowę i parametry.

Baterie do elektryków cechują się dużą gęstością energetyczną. Oznacza to, że są w stanie przechować znacznie większą ilość energii w porównaniu do tradycyjnych akumulatorów. Dzięki temu pojazdy zeroemisyjne mogą przejechać duże odległości na jednym ładowaniu.

Kolejną istotną cechą akumulatorów do samochodów elektrycznych jest szybkość ładowania, która zależy m.in. od pojemności baterii i rodzaju prądu. Proces ten może zajmować średnio od kilku do kilkunastu godzin. Producenci akumulatorów konsekwentnie pracują nad skróceniem czasu potrzebnego do naładowania ogniw i rozwijają swoje technologie. To ważne dla użytkowników, którzy oczekują, że proces ładowania będzie równie szybki, co tankowanie benzyny czy oleju napędowego.

Dowiedz się więcej o szybkich stacjach ładowania: Eloptio Box DC i Eloptio Box DC-mini

Niezwykle istotnym aspektem, który wyróżnia akumulatory do samochodów elektrycznych, jest ich wpływ na środowisko. Baterie litowo-jonowe są bardziej przyjazne dla środowiska niż tradycyjne akumulatory zawierające toksyczne substancje. Ponadto wciąż są rozwijane technologie recyklingu, co umożliwia efektywne wykorzystywanie surowców i minimalizuje ich negatywny wpływ na planetę. Coraz częściej mówi się także o ponownym wykorzystywaniu baterii z aut elektrycznych jako magazynów energii. 

W przypadku akumulatorów do samochodów elektrycznych szczególnie ważne jest bezpieczeństwo. Dlatego producenci wyposażają baterie do samochodów elektrycznych w efektywne systemy chłodzenia i zabezpieczania przed przegrzaniem. Ma to zapewnić bezpieczne użytkowanie i chronić przed potencjalnymi zagrożeniami. 

Jakie są rodzaje akumulatorów do samochodów elektrycznych?

Istnieje kilka rodzajów akumulatorów wykorzystywanych w pojazdach elektrycznych. Najczęściej są to akumulatory litowo-jonowe (Li-Ion). Są one lekkie i mają większą gęstość energii w porównaniu do tradycyjnych akumulatorów kwasowo-ołowiowych. Dzięki temu są w stanie przechowywać większe ilości energii, a mają mniejsze rozmiary i mniejszą masę własną. To z kolei pozytywnie wpływa na wagę całego pojazdu.

Jednym z dostępnych na rynku rodzajów są baterie NCA (litowo-niklowo-kobaltowo-glinowe). Zapewniają wysoką gęstość energii, lecz są mniej tolerancyjne na wysokie temperatury. Inne są wyposażone w baterie NMC (niklowo-manganowo-kobaltowe), które charakteryzują się dobrą gęstością energetyczną i są stosunkowo ekonomiczne. Nie tolerują jednak wysokich temperatur. Z kolei tańsze rozwiązania, czyli baterie LFP (litowo-żelazowo-fosforanowe) są odporniejsze na wyższe temperatury i bezpieczniejsze, a także cechują się długą żywotnością. Do minusów można zaliczyć mniejszą gęstość energii.

Jaką pojemność mają akumulatory do samochodu elektrycznego?

Jaką pojemność mają akumulatory do samochodu elektrycznego?

W ciągu ostatnich lat nastąpił ogromny postęp w dziedzinie technologii akumulatorów, co zaowocowało zwiększeniem pojemności baterii. Na rynku dostępne są zarówno samochody z mniejszymi akumulatorami, jak i modele wyposażone w większe baterie. Te drugie umożliwiają pokonanie dłuższych dystansów na jednym ładowaniu.

Pojemność akumulatora (mierzona w kilowatogodzinach – kWh) zasadniczo wpływa na zasięg samochodu elektrycznego. Niższa pojemność zazwyczaj oznacza krótszy zasięg i konieczność częstszego ładowania, co jest istotne dla kierowców szczególnie podczas podróży na dłuższe dystanse. Rozwijające się technologie umożliwiają jednak zwiększenie efektywności i zasięgu samochodów elektrycznych, nawet przy umiarkowanej pojemności akumulatora.

Na rynku można spotkać akumulatory o zróżnicowanej pojemności. Zwykle waha się ona pomiędzy 60 kWh a 100 kWh. Oczywiście w mniejszych pojazdach wartość ta może wynosić poniżej 50 kWh. Z kolei w nowych, większych modelach aut są już wykorzystywane akumulatory, których pojemność przekracza 100 kWh. Oczywiście bardziej pojemny akumulator do samochodu elektrycznego cenowo wychodzi drożej. Warto dodać, że przeciętny samochód elektryczny w optymalnych warunkach użytkowania zużywa około 15–20 kWh na 100 kilometrów.

Na pojemność akumulatora wpływa kilka czynników. Pierwszym z nich jest konstrukcja akumulatora. Im więcej ogniw bądź modułów, tym większa pojemność baterii samochodu elektrycznego. Ogromne znaczenie dla pojemności akumulatora mają też materiały używane w elektrodach baterii, takie jak tlenki metali czy węglan litu. Przewiduje się, że wraz z postępem technologicznym pojemność akumulatorów będzie nadal wzrastać, co pozwoli na zwiększenie zasięgu samochodów zeroemisyjnych oraz ich atrakcyjności dla szerszego grona kierowców.

Na jak długo wystarcza akumulator do samochodu elektrycznego?

Na jak długo wystarczy bateria do samochodu elektrycznego? Odpowiedź na to pytanie jest złożona i zależy od wielu czynników, które warto wziąć pod uwagę. Przede wszystkim należy wspomnieć o standardowej gwarancji na akumulatory do samochodów elektrycznych. W zależności od producenta wynosi zazwyczaj około 150–160 tysięcy kilometrów lub 7–8 lat. Jak deklarują sprzedawcy, w tym czasie, jeśli pojemność akumulatora spadnie poniżej 70% oryginalnej pojemności, bateria zostanie wymieniona bez reklamacji.

Zasięg samochodu elektrycznego, wynikający z pojemności akumulatora, stanowi jedynie teoretyczną wartość. W praktyce rzeczywisty zasięg pojazdu może być mniejszy z uwagi na różne warunki drogowe, topografię terenu oraz styl jazdy kierowcy. Przy prawidłowej eksploatacji degradacja akumulatora przebiega bardzo powoli. Auta elektryczne z przebiegiem powyżej 300 tysięcy kilometrów mogą mieć wciąż sprawne baterie. W razie awarii nie zawsze koniecznością jest wymiana kompletnego akumulatora. Zwykle wystarcza wymiana tylko tych ogniw, które są uszkodzone.

Warto nadmienić, że polska pogoda (np. zima charakteryzująca się niskimi temperaturami) może wpływać na wydajność akumulatorów. W chłodniejszych miesiącach baterie mogą tracić na efektywności, co może skrócić zasięg. Niemniej jednak producenci samochodów elektrycznych starają się temu zaradzić, wprowadzając technologie umożliwiające kontrolę temperatury akumulatora.

A co, jeśli zajdzie konieczność wymiany baterii? Ile kosztuje akumulator do samochodu elektrycznego? Bateria do samochodu elektrycznego to najdroższy element pojazdu w znacznej mierze kształtujący ostateczną cenę elektryka. W przypadku tańszych aut wymiana baterii w elektryku to koszt od 30 do 80 tysięcy złotych. Oczywiście cena kompletnego akumulatora jest uzależniona od pojemności oraz modelu pojazdu. Z kolei cena baterii do samochodów elektrycznych należących do segmentu premium może sięgać nawet 150 tysięcy złotych.

Zapytaj o ofertę i wybierz ładowarkę dopasowaną do Twoich potrzeb!

Masz dodatkowe pytania? Chcesz dowiedzieć się więcej o naszej ofercie?

Zadzwoń do nas +48 604 526 261 lub napisz uzupełniając formularz kontaktowy.

Z chęcią odpowiemy na Twoje pytania.






    Czytaj więcej...

    Administratorem danych osobowych jest KOTRAK S.A. z siedzibą w Katowicach, ul. Parczewskiego 25, 40-582 Katowice, który informuje, że Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez KOTRAK S.A. w celu:


    Czytaj więcej...

    Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Mam prawo cofnąć zgodę w każdym czasie (dane przetwarzane są do czasu cofnięcia zgody). Mam prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego lub przeniesienia danych. Administratorem Państwa danych osobowych będzie KOTRAK S.A. z siedzibą w Katowicach, ul. Parczewskiego 25, 40-582 Katowice.