Już jutro – w sobotę, 13 kwietnia 2024 roku – nastąpi ważny dzień dla europejskiej elektromobilności. W życie wejdzie unijne rozporządzenie AFIR. Ten tajemniczo brzmiący skrót pochodzi od angielskiego zwrotu “Alternative Fuels Infrastructure Regulation” (tj. rozporządzenie w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych). Z naszego wpisu dowiesz się, dlaczego AFIR jest kluczową regulacją prawną, oczekiwaną przez kierowców aut elektrycznych, a także w jaki sposób mają być realizowane najważniejsze cele AFIR.
Z naszego wpisu dowiesz się:
- Co to jest AFIR?
- Jakie są cele AFIR?
- Jakie są założenia AFIR?
- Jakie są terminy wprowadzania AFIR?
- Co zyskają kierowcy dzięki AFIR?
Co to jest AFIR?
AFIR to rozporządzenie Rady Unii Europejskiej o infrastrukturze paliw alternatywnych, przyjęte w lipcu 2023 roku. Jego założeniem jest zagwarantowanie rozwoju sieci stacji ładowania funkcjonujących w całej Unii Europejskiej i zapewniających tankowanie lub ładowanie samochodów osobowych i innych (m.in. samochodów dostawczych elektrycznych). To jednak nie jest jedyny cel – chodzi także o zagęszczenie infrastruktury dla statków czy samolotów napędzanych paliwami alternatywnymi.
AFIR zastępuje AFID, tj. Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE z dnia 22 października 2014 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych.
Jakie są cele AFIR?
Celem AFIR jest przede wszystkim osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku, na co spory wpływ ma zmniejszenie zużycia paliw kopalnych w transporcie oraz zwiększenie udziału paliw alternatywnych i zwiększenie dostępu do infrastruktury paliw alternatywnych (ang. alternative fuels infrastructure development).
Obecnie ocenia się, że transport emituje prawie 25% gazów cieplarnianych w Unii Europejskiej, z czego aż 71% generują samochody. Prognozuje się, że lepszy dostęp do infrastruktury ładowania oraz ułatwienie dostępu do usługi ładowania pozwolą zwiększyć udział samochodów osobowych oraz samochodów ciężarowych napędzanych paliwami alternatywnymi, a w efekcie – osiągnąć założony cel neutralności klimatycznej.
AFIR wprowadza regulacje dotyczące infrastruktury przy kluczowych trasach na terenie Unii Europejskiej, tj. TEN-T (ang. Trans-European Transport Network, pol. Transeuropejska Sieć Transportowa). Układ ten obejmuje:
-
sieć bazową, stanowiącą podstawę rozwoju sieci transportowej,
-
sieć kompleksową, zapewniającą dostępność i łączność wszystkich regionów Unii.
Łączna długość TEN-T w Polsce to 7501 kilometrów, przy czym sieć bazowa stanowi 3812 kilometrów, a sieć kompleksowa (zwana też komplementarną) to 3689 kilometrów. GDDKiA zaprezentowało w 2023 roku plan na rozmieszczenie stacji ładowania dla pojazdów osobowych oraz ciężarowych, umiejscowionych wzdłuż głównych, istniejących już szlaków komunikacyjnych.
Jakie są założenia AFIR?
Jeśli chodzi o transport drogowy, to na drogach głównych w sieci bazowej TEN-T (transeuropejska sieć transportowa) do końca 2025 roku mają się znajdować strefy ładowania w odległości co 60 kilometrów po obu stronach trasy dla samochodów osobowych i ciężarowych poniżej 3,5 tony. Moc każdej ze stref ładowania ma wynosić co najmniej 400 kW, przy czym w strefie ładowania ma być obecny minimum jeden punkt ładowania o mocy przynajmniej 150 kW – jest to więc szybka stacja ładowania. 2 lata później, bo do końca 2027 roku, w każdej strefie ładowania moc ma wynosić przynajmniej 600 kW, z minimum dwoma punktami ładowania (każdy z mocną przynajmniej 150 kW). Analogicznie, huby ładowania wzdłuż trasy TEN-T mają być rozmieszczone co 120 kilometrów dla pojazdów ciężarowych elektrycznych powyżej 3,5 tony – do końca 2025 roku
Jednak rozporządzenie Parlamentu Europejskiego dotyczy także innych kwestii. Nowa infrastruktura AFIR musi spełniać także inne wytyczne, zapewniające rozwój elektromobilności:
-
właściciel stacji ładowania funkcjonujących na nowych przepisach musi jasno informować o możliwych wariantach płatności za korzystanie z urządzenia,
-
stacja ładowania musi umożliwiać doraźne ładowanie samochodu elektrycznego,
-
koniecznie jest dostosowanie stacji ładowania do płatności za pomocą karty płatniczej dla urządzeń o mocy powyżej 50 kW – nie można wymagać wtedy od kierowców posiadania specjalnych aplikacji czy nietypowych kart.
Kolejną kwestią jest wytyczna dotycząca mocy publicznych stref ładowania w konkretnym kraju. Liczbę można wyliczyć, korzystając z następującego wskaźnika: 1,3 kW przypadające na każde auto elektryczne oraz 0,8 kW na pojazdy hybrydowe typu plug-in. W Polsce przełoży się to na wymóg zwiększenia ogólnodostępnej mocy w 2025 roku prawie o połowę. To sporo – czeka nas zatem dość intensywny okres zmian.
Jakie są terminy wprowadzania AFIR?
Terminy wprowadzania AFIR dla poszczególnych sektorów – tzn. dla pojazdów osobowych elektrycznych i ciężarowych elektrycznych, przedstawia poniższa tabela:
SIEĆ TEN-T | 2025 r. | 2027 r. | 2030 r. | |
---|---|---|---|---|
Osobowe samochody elektryczne | bazowa | 400 kW 1 punkt 150 kW 60 km |
600 kW 2 punkty 150 kW 60 km |
– |
Osobowe samochody elektryczne | kompleksowa | – | 50 % sieci 300 kW 1 punkt 150 kW 60 km |
300 kW 1 punkt 150 kW 60 km (2035 r. 600 kW, 2 punkty po 150 kW) |
Ciężarowe pojazdy elektryczne | bazowa | 15% sieci 1400 kW 1 punkt 350 kW 120 km |
50% sieci 2800 kW 2 punkty 350 kW 120 km |
100% sieci 3600 kW 2 punkty 350 kW 60 km |
Ciężarowe pojazdy elektryczne | kompleksowa | 15% sieci 1400 kW 1 punkt 350 kW 120 km |
50% sieci 1400 kW 1 punkt 350 kW 120 km |
100% sieci 1500 kW 1 punkt 350 kW 100 km |
Co zyskają kierowcy dzięki AFIR?
Kierowcy samochodów elektrycznych z pewnością zyskają lepszy dostęp do infrastruktury ładowania wzdłuż sieci TEN-T. Rozporządzenie dotyczące infrastruktury pozytywnie wpłynie także na płatności – operatorzy punktów ładowania nie będą mogli już wymagać posiadania specjalnych aplikacji, które czasem niepotrzebnie mnożyły się w telefonach kierowców. Trzeba jednak zwrócić uwagę, iż ten przywilej nie będzie dotyczyć osób korzystających ze stacji ładowania o mocy poniżej 50 kW.
Zapytaj o ofertę i wybierz stację ładowania samochodów elektrycznych dopasowaną do Twoich potrzeb!
Masz dodatkowe pytania? Chcesz dowiedzieć się więcej o naszej ofercie?
Zadzwoń do nas +48 604 526 261 lub napisz uzupełniając formularz kontaktowy.
Z chęcią odpowiemy na Twoje pytania.